Alkohol. Zawsze Odpowiedzialnie – prezentacja badań podczas 6 Targów CSR

W trakcie 6. Targów CSR, które odbyły się na Stadionie PGE Narodowym w Warszawie (17 listopada 2016) prezentowaliśmy kampanią Alkohol. Zawsze odpowiedzialnie oraz dzieliliśmy się wiedzą na temat roli badań marketingowych w kampaniach edukacyjnych.
Targi CSR to największe i najważniejsze wydarzenie poświęcone społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce. Co dwa lata gromadzi w jednym miejscu teoretyków i praktyków CSR, ekspertów, firmy i organizacje społeczne. Jest forum wymiany wiedzy i doświadczeń oraz dzielenia się najlepszymi praktykami działań społecznych. W takim miejscu nie mogło zabraknąć też ZP PPS i kampanii Alkohol Zawsze Odpowiedzialnie.

Odwiedzający nasze stoisko mogli zmierzyć się z zadaniem, któremu nie podołał ani jeden z 1001 przebadanych wiosną 2016 r. Polaków – musieli uszeregować osiem napojów w swoich standardowych objętościach w zależności od tego, po którym w naszym organizmie będzie najwięcej czystego alkoholu (i promili). Podczas targów z wyzwaniem zmierzyło się pół tysiąca osób, z czego dwoje uczestników (serdecznie im gratulujemy) poradziło sobie z tym zadaniem i wiedziało, że prawidłowa kolejność to (od największej zawartości czystego alkoholu):

Kulminacyjną częścią prezentacji kampanii był panel dyskusyjny z udziałem ekspertów zaangażowanych w przygotowanie i realizację badania społecznego Czego Polacy o Alkoholu nie wiedzą. Przypomnijmy, że badanie i jego wyniki zebrane w raport były podstawą do opracowania założeń naszej kampanii.

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorców i edukacja społeczna to obszar często dotykający tematów trudnych. Tematów tabu, związanych z obecnością silnych stereotypów, czy też po prostu takich, w których nasza skłonność do budowania swojego wizerunku może znacząco zaburzyć wyniki badań. Z drugiej strony, bez dobrej znajomości tego, co myślą nasi odbiorcy trudno mówić o planowaniu działań związanych z kampaniami edukacyjnymi. Nasi prelegenci na przykładzie raportu „Czego Polacy o alkoholu nie wiedzą” opowiadali o wyzwaniach jakie mają przed sobą organizatorzy kampanii edukacyjnych.
Krzysztof Szczerbacz, kierownik działu badań z agencji badawczej ARC Rynek i Opinia, podkreślił rolę zespołu i współpracy osób odpowiedzialnych za komunikację, strategię i marketing, ale też umiejętności sprawdzania założeń i hipotez. Na przykład, poprzez właściwie dobrane metody ich testowania i sprawdzania w badaniach marketingowych.
Doktor habilitowany Jacek Wasilewski, medioznawca i kulturoznawca, podkreślał, że badanie opinii i postaw jest zadaniem trudnym. Na odpowiedzi będzie wpływało wiele czynników, również takich jak obecność (lub brak) grupy i ankietera, to co o sobie myślimy i jak chcemy się postrzegać, czy też tematyka. Dlatego ważne są świadome i przemyślane decyzje związane z wyborem metod badawczych.
Zastosowana w naszym badaniu metoda pozwoliła na zminimalizowanie wielu błędów i uzyskanie pełnej reprezentatywności badania dla dorosłych Polaków, czy też zminimalizowanie błędów wynikających z tak zwanego „błędy ankieterskiego”. Polega on na tym, że w obecności ankietera staramy się udzielać odpowiedzi, które nie koniecznie są zgodne z prawdą, ale stawiają nas w dobrym świetle.
Jednym z ciekawszych wniosków z badania „Czego Polacy o alkoholu nie wiedzą” była analiza postaw i motywów, które wiążą się ze spożywaniem napojów z alkoholem. Wbrew pierwotnym hipotezom, okazało się, że takie elementy demograficzne jak wiek, miejsce zamieszkania, dochód czy wykształcenie nie wpływa na uzyskane wyniki. Jedynie w kilku przypadkach pojawiły się różnice ze względu na płeć.
Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z naszym raportem i do obejrzenia w całości nagrania z panelu, w trakcie, którego nasi eksperci mówili o tym jak poradzić sobie z tym wyzwaniem, ale też o tym co pomaga we wdrożeniu skutecznych kampanii edukacyjnych.

Strona używa plików cookie, by ją przeglądać musisz zaakceptować ten fakt. Więcej informacji

Pliki cookie to małe informacje zapisywane w przeglądarce, by później serwer wiedział z kim ma do czynienia. Dzięki plikom cookie nie trzeba powtarzać za każdym razem weryfikacji wieku. Pliki cookie wykorzystywane są również przez system Google Analytics badający ruch na stronie.

Zamknij